reklama

Návšteva Bátoričky na Čachtickom hrade

Keď sa v okolí Slovenskej republiky povie meno Bátory, každý si hneď predstaví mamutí projekt a film Juraja Jakubiska. Keď sa povie slovo Čachtický hrad, tak každý si spomenie na ruiny bývalého Čachtického hradu - sídla rodu Batory. Ak sa však povie meno Andrej Štiavnický, tak si veľa z nás (už sa k milonom ľudí pripájam aj ja) pripomenie veľkého historika Slovenskych dejín. Obzvlášť veľkého historika práve rodu Bátory. A ja som mal to šťastie poznať tohoto historika priamo na ruinách Čachtického hradu 17.01.2010.

Písmo: A- | A+

Je to už pár rokov, čo som chcel byť na Čachtickom hrade a spoznať jeho ruiny. Pred viac ako piatimi a možno aj viac rokmi, som navštevoval ruiny hradov na Slovensku a robil si z nich obrázky. Aj napriek tomu že som videl väčšinu "zrúcanin" na Slovensku, ešte stále je zopár takých kde som ešte nebol.

Obrázok blogu

Zima tento rok nie je nejako výnimočna, no v tú nedeľu 17.1.2010 bolo riadne pod nulou. Naviac na hradnom vŕšku aj trochu fúkalo a tým sa pocitová teplota dostala ešte hlbšie pod bod mrazu. Snehu tam nejako nebolo, ale zimu teda bolo riadne cítiť. Ticho naokolo prezrádzalo, že dnes, tento ináč hojne navštevovaný hrad, nebude plný turistov, zvedavcov či snáď kopačov pokladov. Vyleteli sme aj s kamarátkou preto strmo hore ku hradným ruinám. Na ceste sme nikoho nevideli a len čo sme dorazili na hrebeň a začal som robiť v tej zime nejaké zábery, spoza chrbta sa vynoril chlapik v červenej páperovej bunde s batohom na chrbte a kapucou až do tváre. Moje prvé dojmy boli možno trochu prehnané, ale keď sa nám prihovoril, vedel som že to zrejme nebude žiadny chlapík s drogami či bezdomovec čo si od Vás pýta peniaze. No kamarátka bola ním riadne vystrašená. Ani som si ho nestihol poriadne obzrieť a už sa stratil v hradnej bráne.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

Ubehlo len asi 15 minút a už sme sa aj my nachádzali na miestach po ktorých kedysi dávno (400 rokov) sa prechádzala, pre nás Slovákov, smutne známa panička - Alžbeta Bátory, alias Čachtická pani. Očarený ruinami ktoré sa, žiaľ, každým rokom strácajú som prestával cítiť tu zimu a venoval som sa nejakým obrázkom. Každým krokom sme stúpali a odhalovali tie časti Čachtického hradu, ktoré tam ešte ostali. Zrazu, keď už sa nedalo vystúpať vyššie, kamarátka zbadala opäť toho chlapíka v červenej "páperke".

Obrázok blogu

Zrejme ho pristihla pri nejakej "nekalej" činnosti a pôvodne si myslela, že sa snaží niečo nájsť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Veľmi sa však zmýlila.

Keď sme sa dali do debaty, ktorú som začal vetou: "Už ste našli teda ten poklad po tej Bátoryčke?", tak som až potom pochopil, že sme narazili naozaj na veľkého človeka Slovenskej histórie a zanietenca histórie Alžbety Bátory.

Obrázok blogu

Bol to historik Andrej Štiavnický. Osobne!

Skoro sme sa od hanby prepadli, keď sa nám predstavoval a my sme ani len netušili kto to vlastne je. Po krátkych predstavovačkách sme sa pustili do debaty o hrade, Alžbete, jej nasledovníčke a pod. Moje skromné "vedenie" o Batoryčke bolo však pri takom velikánovi ako je A.Štiavnický, ktorý svoje 30 ročné bádanie zavŕšil do 6tich kníh o Alžbete Báthory, veľmi chabé. S veľkým prekvapením som sa díval na to, ako otvára svoj batoh, kde sa nachádzali všetky jeho knihy ktoré napísal o tejto slávnej ale krutej panovníčke.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Naša debata nemala konca kraja hlavne z jeho strany. Po tom ako vysvetlil ako je vlastne hrad postavený, kedy bol na hrade prvý krát (keď mal 8 rokov), kto bol jeho veľkým učiteľom v bádaní po histórií, až po ukážky kníh a ich jednotlivých statí.

Obrázok blogu

Tá doba tak rýchlo utiekla, že sme ani nevedeli koľko je hodín. Po skoro 2 hodinách rozprávania nám ešte cestou k hlavnej bráne hradu rozprával "kúsky" ktoré filmový "mág" Juraj Jakubisko vo svojom filme vykonal. Bolo o čom opäť veľmi diskutovať, ale ja som už bol na polceste do zamrznutia a on na tom nebol lepšie. To sme sa už však lúčili pod hlavnou bránou pri kresbe ako asi kedysi dávno ten hrad Čachtickej pani vyzeral.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Cestou dolu sme stále mysleli na to o čom sme sa s ním rozprávali. Naviac som ja osobne horel nedočkavosťou kedy už konečne sa budem môcť ponoriť do prvých stránok prvého zo 6 románov o Alžbete Batory.

Tie knihy nie sú len také obyčajné.

Sú to knihy od historika Andreja Štiavnického, a dokonca s venovaním a podpisom!

Obrázok blogu

Ruiny Čachtického hradu nad obcou Visnové

Pre mňa táto návšteva hradu, teda iba toho čo po ňom ostalo, bola očarujúca.

Tento blog píšem hlavne pre tých, ktorí sa rozhodnú nájsť si čas a vidieť to čo som videl aj ja. Nezaručujem že prežijete to isté ako ja. Ale možno že aj Vám sa pošťastí vidieť a porozprávať sa s Andrejom Štiavnickým na Čachtickom hrade.

Branislav Dian

Branislav Dian

Bloger 
  • Počet článkov:  17
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Verím že som Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu